Czy czytanie książek już od wczesnych lat jest ważne dla rozwoju dziecka?

Powodzenie jednostek i społeczeństw zależy od ich mądrości. Kluczem do wiedzy nieustająco jest czytanie. Dużo osób, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba lektury muszą zaistnieć w dzieciństwie. Wspólne czytanie jest elementem mądrego kontaktu z pociechą i wspaniałą strategią wychowawczą.

dziecko z maskotką

Autor: Jillian
Źródło: http://www.flickr.com
Dzisiejszy świat jest dla dziecka często ciężki i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, mało czasu dla dziecka, ignorowanie jego potrzeb psychicznych, nadmiar mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma trudności emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie rozumie języka i ma niewielki zasób wyrazów nie jest w stanie samo czytać, gdyż jest to dla niego za kłopotliwe i zbyt nudne, głównie w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku telewizji. Mowa jest przy tym instrumentem myślenia, także matematycznego. W ten sposób koło się zamyka – słabo czytające uczniowie jeszcze mniej czytają i jeszcze gorzej się uczą. Co piąty polski nastolatek – jest funkcjonalnym analfabetą.

Uczeni i praktycy razem twierdzą, że czytanie maluchowi na głos uczy je języka i myślenia, kształtuje pamięć i wyobraźnię, zapewnia wiedzę i wzorce prawidłowych zachowań, pogłębia samo uznanie. Czytanie niemowlęciu stymuluje jego umysł i buduje skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi umożliwia mu zrozumieć siebie i świat, wspólne czytanie z nastolatkiem pozwala zachować lub raksa.com.pl – sklep żeglarski odbudować więź i pomaga mu w rozwiązaniu wielu kwestii czasu dorastania. Również dzieci niepełnosprawne dzięki głośnemu czytaniu znacznie lepiej się rozwijają. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i nakłania do namysłu nad rezultatami własnych słów i uczynków. Jest to bardzo ważne w aktualnym świecie, zawojowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za bogactwem. Czy istotne jest, co czytamy dzieciom? Tak, bo przy pomocy książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpłyniemy na ich język i wiedzę, postrzeganie świata, rozwój zainteresowań, postawy i system wartości. Dlatego też postarajmy się, aby w pokoju naszego dziecka (przykładowe propozycje: świetny pokój dziecięcy) nie zabrakło szafki na książki.

Przede wszystkim zwróćmy uwagę, czy książka dla dziecka dostosowana jest do wieku, stopnia dojrzałości emocjonalnej i wrażliwości dziecka. Nie wzbudzajmy w dzieciach strachu i napięć. Również pamiętajmy, że kiedy czytamy dziecku i odpowiadamy na jego pytania, może pojąć ono teksty „dojrzalsze”, skierowane dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata. I jeszcze jedno, zapoznawajmy się z książeczką przed podarowaniem jej brzdącowi. Starajmy się kierować zasadą uczenia również podczas szukania zabawek dla naszej pociechy – przykłady – .