Jak chronić domenę internetową

Przedsiębiorcy, którzy postanawiają prowadzić sprzedaż usług i towarów mogą natrafić na wiele niedogodnych sytuacji – szczególnie, gdy firmę przenoszą do świata wirtualnego. Jak dbać o ochronę własności intelektualnej i przemysłowej w przestrzeni internetowej? I co tak naprawdę mówi to pojęcie?

firma

Autor: istock
Źródło: istockphoto.com
Wszystko to co wytworzy człowiek przy pomocy swojego umysłu, a co jest innowacyjne, dotychczas niespotykane, określamy własnością intelektualną. Są to zwykle melodie lub inne sygnały dźwiękowe, patenty, oprogramowania oraz znaki towarowe – czytaj o prawach autorskich. Znakiem towarowym może być np. domena internetowa, która przestała być tylko identyfikatorem dla stron internetowych, a zaczęła też – jako znak towarowy – identyfikować dane towary, usługi i przedsiębiorców – . Toteż osoba, która zakłada swój pierwszy sklep internetowy na samym początku musi zweryfikować czy nazwa domeny – pod którą przedsiębiorca ma zamiar prowadzić działalność, nie narusza praw osób trzecich.

Jakie kroki musimy podjąć jeżeli zorientujemy się, że ktoś nie przez przypadek wzoruje swoją stronę na naszej? W takim wypadku powinniśmy ustalić, do kogo należy domena.

Nie ma co czekać – jeśli ten wpis Cię zainteresował, kliknij dodatkowo tutaj i przeczytaj również inne tego typu oficjalne źródło (http://kancelariajtt.pl/pomoc-frankowiczom-szczecin/).

Po znalezieniu podmiotu dopuszczającego się naruszenia, przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy powinien

firma

Autor: University of the Fraser Valley
Źródło: http://www.flickr.com

wysłać tzw. list ostrzegawczy, w którym zawrze wezwanie do zaprzestania ich naruszeń.

Coraz częstsze wykorzystywanie internetu w prowadzeniu działalności gospodarczej sprawia, iż wzrasta liczba nadużyć w zakresie niezgodnego z prawem posługiwania się nazwami innych przedsiębiorstw. Zwykle podmioty decydują się na to, chcąc się promować tudzież działać na niekorzyść konkurenta. Nieuczciwa konkurencja polega np. na używaniu domen zawierających cudze znaki towarowe – nieuczciwa konkurencja. Wykorzystuje się je dla zwiększenia zainteresowania własną stroną www. Pamiętajmy jednak, że obowiązujące przepisy są tak sformułowane, iż pozwalają na zakwalifikowanie sprecyzowanych działań jako czyny nieuczciwej konkurencji a także na nałożenie odpowiednich sankcji za tego typu naruszenia. Warto więc zadbać o swoje interesy.