Relacje między różnymi osobami jako bardzo istotny czynnik w handlu

Praca w handlu jak również w marketingu nie należy do najłatwiejszych – bardzo dużo bowiem uzależnione jest od relacji, jakie pracownik tworzy z klientem. To od sposobu, w jaki zatrudniony w handlu, czy też marketingu odnosi się do odbiorcy zależy, czy odbiorca ten wybierze ponownie usługi firmy.

marketing relacji

Autor: Jeffrey Zeldman
Źródło: http://www.flickr.com
Często bowiem wychodzi na jaw, że to nie koszt usługi jest ważnym czynnikiem w trakcie wybierania wytworu lub usługi, a jakość obsługi. Stare powiedzenie handlowców mówi, że jeden zadowolony klient może sprowadzić kilku innych, jeden niezadowolony klient (zobacz) może natomiast odstraszyć wielu jeszcze nieprzekonanych. Z tego powodu w tego rodzaju branżach nieustannie dba się o motywację zatrudnionych, oraz nagradza się zaangażowanie w zdobywanie nowych kontaktów biznesowych.

infografika marketingowa

Autor: MSLGROUP Global
Źródło: http://www.flickr.com

Stały klient (dodatkowe informacje) to dobry klient

Długotrwałe analizy rynków pokazują, że klient wybierający usługi określonej firmy, który jest usatysfakcjonowany relacjami handlowymi, daje znacznie wyższe przychody, niż inni odbiorcy. Dla poprawy motywacji klientów do częstszych zakupów stosuje się systemy lojalnościowe – przykładowo przyznając kartę stałego klienta. Przywiązani klienci zamawiają więcej towarów i usług, jak również mogą przeznaczyć na nie większe kwoty. Każda firma powinna mieć opracowaną specjalną ofertę dla tego typu klientów, w tych najlepszych przedsiębiorstwach do kontaktowania się ze stałymi klientami wysyła się indywidualnego doradcę. Takie działania marketingowe są znane w branży jako „marketing relacji” , jest to bardzo opłacalne przedsięwzięcie dla obydwu stron transakcji. Do tego rodzaju działań dobrze jest oddelegować najlepszych ludzi.

Wydajny pracownik

Podstawa płacy osoby zajmującej się handlem nie musi być bardzo wysoka – wysokie wynagrodzenie bazowe powoduje zmniejszenie motywacji do pracy. Dla uzyskania lepszych wyników pracy, pracodawcy stosują tak zwane programy motywacyjne. Opierają się one na przykład na wynagradzaniu pracownika procentem od kwoty, na jaką opiewa podpisana przez niego umowa. W ten sposób, zatrudnionemu zależy na tym, żeby odbiorca podpisał umowę opiewającą na jak najwyższą sumę. Jest to łatwy sposób na wynagradzanie najskuteczniejszych sprzedawców, oraz na porównywanie skuteczności każdego z nich.